Από τον Παναγιώτη Κούστα

H ρετροσπεκτίβα Couturissime, η οποία θα παρουσιάζεται μέχρι τις 8 Μαρτίου 2020 στην Πινακοθήκη του Ρότερνταμ, μας δίνει μια ακόμα αφορμή να παραληρήσουμε με τα θεϊκά φορέματα και τα edgy νυφικά του Manfred Thierry Mugler.

Ο Γάλλος σχεδιαστής στο απόγειο της καριέρας του με τη μοναδική Jerry Hall, φωτογραφημένοι από τον Helmut Newton. Βινύλιο, φετιχιστικός ερωτισμός, glamour, power dressing και ομορφιά που παραπέμπει στις απόλυτες χολιγουντιανές βαμπ.

Από τα crazy ‘80s και τα glamorous ‘90s στην Πινακοθήκη του Ρότερνταμ

Ποιος είναι στ’ αλήθεια ο Manfred Thierry Mugler; Για τους πολλούς, είναι ο σχεδιαστής ο οποίος, με την τρομακτική εμπορική επιτυχία που γνώρισε στα ‘80s και ‘90s, όρισε την αισθητική μιας ολόκληρης εποχής, αφήνοντας μια για πάντα το στίγμα του στην ιστορία της μόδας. Για όσους τον γνώρισαν στο Παρίσι των ‘70s, ήταν το πανέμορφο αγόρι που γεννήθηκε στο Στρασβούργο το 1948, υπήρξε κάκιστος μαθητής, κάποια στιγμή ξεκίνησε μαθήματα χορού και έφτασε τελικά να γίνει χορευτής στο Μπαλέτο της Όπερας του Ρήνου. Παράλληλα με τον χορό, βέβαια, σπούδαζε σχέδιο και το 1973 παρουσίασε την πρώτη του κολεξιόν, στην οποία έδωσε τον τίτλο «Café de Paris». Το 1992, ως φτασμένος σχεδιαστής μόδας, έριξε στην αγορά το άρωμα Angel, εξασφαλίζοντας έκτοτε μια για πάντα το οικονομικό του μέλλον – το συγκεκριμένο άρωμα έφτασε να πουλάει ένα μπουκάλι κάθε δέκα δευτερόλεπτα! Για τις μέλλουσες νύφες που αναζητούν την έμπνευσή τους στους αβανγκάρντ σχεδιαστές, βέβαια, ο Mugler είναι εκείνος που εμπνεύστηκε κάποια από τα πιο μεγαλειώδη φορέματα και τα πιο εξωφρενικά νυφικά -τα πάντα είναι θέμα οπτικής γωνίας- που ράφτηκαν ποτέ. Παρ’ ότι συνταξιοδοτημένος ως σχεδιαστής από το 2002, η έκθεση-ρετροσπεκτίβα στο έργο του με τίτλο Couturissime -η οποία μόλις κατέφθασε στην Πινακοθήκη του Ρότερνταμ από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Μόντρεαλ όπου πρωτοπαρουσιάστηκε- τον έχει κάνει ξανά trending topic στα social media. Στη βερνισάζ του Μόντρεαλ, η Kim Kardashian του έκανε homage, φεγγοβολώντας μέσα σε ένα ημιδιάφανο φόρεμα το οποίο παρέπεμπε σε επιβλητική, υπερλουστραρισμένη και ολίγον τι alien Αμαζόνα. Αργότερα, η Cardi B φόρεσε στα Grammy το εικονικό του vintage φόρεμα-στρείδι το οποίο εκείνος είχε χρόνια πριν εμπνευστεί από την Αφροδίτη του Botticelli.

Would you like me to produce you? Νυφικό φόρεμα από την επίδειξη υψηλής ραπτικής για το Φ/Χ του 2000. Φωτογραφία: Pool ARNAL/ CHARRIAU/ Gamma-Rapho.

 Η συνταξιοδότησή του από τη μόδα και το νυφικό της Beyoncé

Προσωπικά, λατρεύω τόσο απόλυτα το σύμπαν που δημιούργησε μέσα από τα ρούχα του, που, αν ήμουν γυναίκα και επρόκειτο να παντρευτώ, θα το έκανα μόνο μέσα σε ένα δικό του haute couture φόρεμα. Παρ’ όλα αυτά, ο ίδιος έχει πλέον αφήσει τη μόδα πίσω του και προτιμά να ασχολείται με άλλα, εξίσου δημιουργικά projects. Το 2002 σχεδίασε κοστούμια για παραστάσεις της Comédie Française και του Cirque du Soleil, για το οποίο, μάλιστα, σκηνοθέτησε το θέαμα «Extravaganza». Επτά χρόνια αργότερα, ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση όλης της εικόνας και των σόου της Beyoncé, σχεδιάζοντας, μάλιστα, για εκείνη μια παράδοξη νυφική εμφάνιση αποτελούμενη μόνο από ένα πέπλο, ένα μαγιό και ένα ανοιχτό στο μπροστινό του μέρος φουστάνι-κοχύλι! Η στενή του σχέση με τους αστέρες της μουσικής βιομηχανίας, πάντως, είχε ξεκινήσει πολύ νωρίτερα, όταν είχε σκηνοθετήσει το βιντεοκλίπ του τραγουδιού «Too funky» του George Michael. Ακόμη παλαιότερα, το 1988, είχε δείξει την κοφτερή του ματιά στην τέχνη της φωτογραφίας με την κυκλοφορία του δυσεύρετου, πλέον, λευκώματος «Thierry Mugler Photographer».

Το εικονικό φόρεμα «La Chimère» μας κάνει να δούμε τη Yasmin Le Bon που το φοράει εδώ -φωτογραφημένη από τον Alan Strutt- υπό ένα πρίσμα μεγαλείου, παράφορου αισθησιασμού και ζωώδους, ιερής δύναμης.

Χολιγουντιανές βαμπ, χίμαιρες, cyborgs και more than edgy νύφες

Στα 71 του χρόνια, όποιο μέσο κι αν χρησιμοποίησε κατά τη διάρκεια της μακράς πορείας του για να εκφραστεί, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει το γεγονός ότι υπήρξε και συνεχίζει να είναι ένας από τους πιο δημιουργικούς εγκεφάλους που πέρασαν ποτέ από τη βιομηχανία της μόδας. Ένας άνθρωπος μπροστά από την εποχή του. Η συγγραφέας Marnie Fogg έγραψε κάποτε ότι ο Mugler πρόσφερε στις γυναίκες μια λαμπερή, απροκάλυπτα σαγηνευτική σεξουαλικότητα μέσω ενός παραισθητικού συνδυασμού καλλιτεχνικών αναφορών οι οποίες περιλαμβάνουν την επιστημονική φαντασία, τον φουτουρισμό και τα film noir της χολιγουντιανής παραγωγής των μέσων του προηγούμενου αιώνα. Παρατηρήστε τις φωτογραφίες με τα φορέματά του, που κάνουν τις γυναίκες να μοιάζουν με χίμαιρες ή σαγηνευτικά, απόκοσμα cyborgs. Ακόμα κι αν δεν τολμήσετε ποτέ να δείτε τον εαυτό σας υπό τη δική του αισθητική, προσέξτε τα μελετημένα μέχρι την τελευταία τους λεπτομέρεια edgy νυφικά του. Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός, το σμίλεμα της γυναικείας σιλουέτας, το uber alles sexiness και η απόκοσμη σαγήνη που εκπέμπουν είναι ένα παράθυρο μέσα από το οποίο μπορούμε όλες και όλοι να κοιτάξουμε έναν κόσμο μαγικό, έναν κόσμο παραμυθένιο. Έναν κόσμο όπου η υψηλή αισθητική αποτελεί την υπέρτατη αξία.

Info: Η έκθεση «Thierry Mugler: Couturissime» θα είναι ανοιχτή για τους επισκέπτες της Πινακοθήκης του Ρότερνταμ μέχρι τις 8 Μαρτίου του 2020.

Το εξώφυλλο του λευκώματος της έκθεσης «Thierry Mugler: Couturissime» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Phaidon (€130).

«Ποτέ δεν είπα ότι είμαι σχεδιαστής μόδας. Πάντα λειτουργούσα όπως ένας σκηνοθέτης. Τα ρούχα που έφτιαχνα δεν ήταν τίποτε παραπάνω από μια σκηνοθεσία της καθημερινότητας. Υπάρχουν πραγματικές γυναίκες με στενή μέση και φαρδείς ώμους, για μένα δεν ήταν τίποτε υπερβολικό.»

Manfred Thierry Mugler

Διαβάστε αυτό το άρθρο και ακόμη περισσότερα στο νέο τεύχος του Yes I Do που κυκλοφορεί σε 300 premium σημεία σε όλη την Ελλάδα. 

mugler_15_yid15_4sel.jpg

mugler_15_yid15_4sel2.jpg

Διαβάστε επίσης…