Από τον Παναγιώτη Κούστα
Αποτελούν, στ’ αλήθεια, οι γάμοι, έτσι γενικώς και αορίστως, εστίες υπερμετάδοσης του κορωνοϊού; Θα σας απαντήσουμε, κατηγορηματικά, πως όχι. Όπως υπάρχουν γάμοι με πολλούς καλεσμένους και γάμοι με λίγους, γάμοι που γίνονται στην εκκλησία και γάμοι που γίνονται στο δημαρχείο, έτσι υπάρχουν και γάμοι στους οποίους τηρούνται τα μέτρα προστασίας για τον κορωνοϊό και στους οποίους οι καλεσμένοι λειτουργούν με αίσθηση ατομικής ευθύνης και γάμοι στους οποίους καταρρίπτεται κάθε έννοια ανθρώπινης λογικής.
Photo by Taylor Harding on Unsplash
Κι όμως, καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού που παραδοσιακά αποτελεί τη hot season της wedding industry, οι γάμοι, γενικώς και αορίστως, σε επίπεδο κοινωνικών αναπαραστάσεων, συνδέθηκαν με την έννοια του επικίνδυνου. Οι σχετικές με τον γάμο «καλές ειδήσεις» που προβλήθηκαν από τα ΜΜΕ, αυτές που θα μπορούσε να αφορούν ερωτευμένα ζευγάρια που προχώρησαν θαρραλέα στον γάμο τους σε μια τόσο ιδιαίτερη στιγμή της παγκόσμιας ιστορίας και τηρώντας όλα τα μέτρα ασφαλείας, ήταν λιγοστές. Αντίθετα, υπήρξε έντονη κινδυνολογία μέσα από έναν βομβαρδισμό δημοσιευμάτων με αρνητικό πρόσημο, οι τίτλοι των οποίων έπαιξαν στο δίπτυχο «γάμος-μετάδοση του κορωνοϊού».
Πώς ξεκίνησαν όλα
Αυτό το δίπτυχο της ειδησεογραφίας βρήκε το πρώτο του πάτημα σε έναν θρησκευτικό γάμο που τελέστηκε στη βόρεια Ελλάδα και που όντως αποτέλεσε εστία υπερμετάδοσης του κορωνοϊού. Από τα δημοσιεύματα που σχετίζονται με αυτή την περίπτωση, φαίνεται να υπάρχει διχασμός σχετικά με το αν τηρήθηκαν ή όχι τα μέτρα προστασίας που ίσχυαν τότε (όπως ο αριθμός των καλεσμένων, οι κανόνες υγιεινής και η κοινωνική αποστασιοποίηση μεταξύ των καλεσμένων – σε εκείνη τη φάση, η χρήση της μάσκας δεν ήταν υποχρεωτική στην εκκλησία).
Στη συνέχεια, ακολούθησαν και άλλες ειδήσεις που έγιναν viral και αφορούσαν κυρίως γάμους που έγιναν σε πόλεις της περιφέρειας. Χαρακτηριστικοί τίτλοι της σχετικής ειδησεογραφίας: «Κορονοϊός: Νέα κρούσματα σε δεύτερο γάμο στον Έβρο – Θετικοί γαμπρός και νύφη», «Κορωνοϊός: Ανησυχία για τα κρούσματα στους γάμους – Νέα περίπτωση στη Λάρισα», «Θεσσαλονίκη: Το γλέντι του γάμου έγινε κορονο-πάρτι – Ο γαμπρός και 10 καλεσμένοι θετικοί στον κορωνοϊό», αλλά και «Σαπουνάς (ΕΟΔΥ): Πιο επικίνδυνη η μη τήρηση κανόνων σε γάμο, παρά σε μπαρ» (σε όλους τους τίτλους, διατηρείται η αρχική ορθογραφία της λέξης «κορωνοϊός»). Αθροιστικά μεταξύ τους, όλοι τους συνετέλεσαν στην κατασκευή μιας αρνητικής «κοινής γνώμης» για τους γάμους της «εποχής του κορωνοϊού».
Photo by bantersnaps on Unsplash
Επικίνδυνη η μη τήρηση των μέτρων, όχι οι γάμοι
Κι όμως, επικίνδυνη είναι η μη τήρηση των μέτρων, όχι οι ίδιοι οι γάμοι. Τι βαθμό επικινδυνότητας θα μπορούσε να έχει π.χ. ένας υπέροχος micro wedding στον οποίο τηρούνται όλα τα μέτρα προστασίας;
Πάντως, αφού περιορίστηκε η υπερμετάδοση του κορωνοϊού μέσω συγκεκριμένων γάμων και αφού τα μέτρα ασφαλείας έγιναν πιο αυστηρά για τις κοινωνικές εκδηλώσεις (περιορισμός του αριθμού των καλεσμένων ανάλογος με την επιδημιολογική εικόνα κάθε περιοχής, υποχρέωση όσων βρίσκονται σε θρησκευτικούς χώρους να φορούν μάσκα – ένα μέτρο που επηρέασε τους θρησκευτικούς γάμους), τα νέα δημοσιεύματα που εμφανίστηκαν στον Τύπο, δημιούργησαν ένα νέο επικίνδυνο δίπτυχο, αυτό του «γάμος – έλλειψη ατομικής ευθύνης».
Η έμφαση των πιο πρόσφατων δημοσιευμάτων για τους γάμους φαίνεται να έχει μετατοπιστεί στα φαινόμενα της «αθάνατης επαρχιώτικης κουτοπονηριάς» και την έλλειψη ατομικής ευθύνης που κάνει τα ζευγάρια να ψάχνουν να βρουν «παραθυράκι» στον νόμο για να κάνουν τον γάμο τους όπως τον θέλουν, αψηφώντας όχι μόνο το «γενικό καλό», αλλά και τις ποινές που επισύρει η «αντικοινωνική» τους συμπεριφορά.
Χαρακτηριστικοί είναι οι τίτλοι: «Στην Κρήτη δηλώνουν καλεσμένους σε γάμους ως πελάτες ταβέρνας», «Κορωνοϊός: Γάμο 1.500 ατόμων φαίνεται να στήνουν στην Κρήτη», «Πέρα βρέχει στην Ξάνθη: Τσουχτερά πρόστιμα χιλιάδων ευρώ για συνωστισμό σε γάμους [βίντεο]», «Ελλάδα-Κορωνοϊός: Προσαγωγή γαμπρού και πεθερού μετά από live stream γλεντιού στην Αλεξανδρούπολη», «Κρήτη: Συναγερμός στην ΕΛ.ΑΣ. και διαπραγματεύσεις για έναν… γάμο!», «Χανιά: Πρόστιμο 3.000 ευρώ σε γαμπρό για παραπάνω καλεσμένους στην εκκλησία», «Κοροναϊός: Πρόστιμο και στους καλεσμένους σε υπεράριθμους γάμους και βαφτίσια».
Η αναφορά στον τόπο που υπάρχει στους τίτλους στοχοποιεί συλλήβδην ως επικίνδυνες για τη δημόσια υγεία συγκεκριμένες πληθυσμιακές ομάδες με «πολιτισμικές διαφορές», όπως οι Κρητικοί που αρέσκονται στους πολυπληθείς γάμους. Η αναφορά στην επιβολή των προστίμων επιβεβαιώνει σε επίπεδο κοινωνικών αναπαραστάσεων ότι «ο κρατικός μηχανισμός λειτουργεί» και μάλιστα ενάντια στην «ατομική ευθύνη που υπολειτουργεί». Σε αυτήν πέφτει το μπαλάκι και σε αυτήν οφείλουμε να στηριζόμαστε.
Photo by bantersnaps on Unsplash
Οι υπέροχοι γάμοι της «εποχής του κορωνοϊού» και η σημασία της ατομικής ευθύνης στη διατήρηση της ασφάλειας όλων
Στην πραγματικότητα, οι γάμοι την «εποχή του κορωνοϊού» μπορούν μια χαρά να έχουν θετικό πρόσημο και εμείς στο Yes I Do, έχουμε αποφασίσει συνειδητά να διαφοροποιηθούμε από τα υπόλοιπα ΜΜΕ, αποφεύγοντας την κινδυνολογία και συνδυάζοντας την έγκυρη ενημέρωση με τις αισιόδοξες ειδήσεις. Μάλιστα, καθώς τώρα περνάμε σε μια νέα σεζόν για τους γάμους, αυτή του φθινοπώρου, πιστεύουμε πραγματικά πως έχει έρθει η στιγμή να δείξουν όλα αυτά τα υπέροχα ζευγάρια που ετοιμάζονται να παντρευτούν σε μία τόσο ιδιαίτερη στιγμή της παγκόσμιας ιστορίας, αλλά και όλοι οι επαγγελματίες του γάμου, το υπεύθυνο πρόσωπό τους. Κι αυτό γιατί η τήρηση των μέτρων ασφαλείας, παρότι περιφρουρείται από την πολιτεία, επαφίεται στην ατομική ευθύνη όσων συμμετέχουν σε μια κοινωνική εκδήλωση.
Βίον ανθόσπαρτον -και ασφαλές- λοιπόν!
Διαβάστε επίσης…
Γάμος την εποχή του κορωνοϊού: Τελικά, να παντρευτεί κανείς ή να μην παντρευτεί;
«Και έζησαν αυτοί καλά»… μετά την πανδημία! Τι μέλλει γενέσθαι για τους γάμους