Η κυρία του κυρίου; Κάπως έτσι φαίνεται να αντιμετωπίζουν τις γυναίκες που εισέρχονται εις γάμου κοινωνία τα wedding apps. Και αυτό όχι στη χώρα μας, που ούτως ή άλλως δεν έχουν ακόμη διαδοθεί στον ίδιο βαθμό με άλλες χώρες όπως οι ΗΠΑ, αλλά σε παγκόσμιο επίπεδο. Σε πρόσφατο αφιέρωμα των New York Times, διαβάσαμε για την περίπτωση της Laurie Vazquez, μιας 36χρονης marketing manager από τη Νέα Υόρκη, η οποία είχε αποφασίσει μετά τον γάμο της να διατηρήσει το δικό της επίθετο. Φαντάζεστε τον εκνευρισμό της όταν τόσο πριν αλλά και μετά τον γάμο, η εφαρμογή the Knot -την οποία χρησιμοποίησε για να οργανώσει τον γάμο και να μοιραστεί τις αναμνήσεις με τους καλεσμένους της- αλλά και το Wedding Wire, ένας site διασύνδεσης με επαγγελματίες του γάμου, της έστελναν κατ’ επανάληψη ειδοποιήσεις υπενθυμίζοντάς της να αλλάξει το επίθετο της.
«Μου προκάλεσαν άγχος. Εστάλησαν τόσο κοντά στην ημέρα του γάμου, σε μία περίοδο που είχα να προετοιμάσω εκατομμύρια άλλα πράγματα», δήλωσε η ίδια. Τελικά, έκανε απεγγραφή από αυτές τις δύο πλατφόρμες, αλλά οι ελαφρώς αμήχανες «ειδοποιήσεις» δεν σταμάτησαν εκεί. Όταν ενημέρωσε την προσωπική της κατάσταση στο προφίλ της στο Facebook, ξεκίνησε ένας καταιγισμός διαφημίσεων με βρεφικά προϊόντα! «Γνωρίζω ότι οι κοινωνικές προσδοκίες για μια γυναίκα η οποία παντρεύεται και διανύει την δεκαετία των 20 είναι να δημιουργήσει σύντομα οικογένεια, αλλά εγώ δεν χωράω σε αυτό το καλούπι», παραδέχτηκε.
Ο γάμος στα χρόνια των smartphones και των wedding apps κρύβει πολύ σεξισμό, αλλά αυτό έχει αρχίσει να αλλάζει σύμφωνα με τους New York Times.
Με την πρόοδο της τεχνολογίας, οι διαδικασίες προετοιμασίας ή εορτασμού του γάμου μεταφέρονται στις digital πλατφόρμες και τα social media. Πλέον, τα περισσότερα ζευγάρια αναρτούν φωτογραφίες με συγκεκριμένα hashtags, εντάσσουν στη λίστα γάμου δώρα που απαιτούν online διαδικασίες και μοιράζονται λεπτομέρειες για την εκδήλωση σε site οργάνωσης γάμου. Και ενώ όλα αυτά τα εργαλεία μοιάζουν να είναι «το μέλλον» σε ό,τι αφορά την οργάνωση γάμου, αρκετοί χρήστες αισθάνονται ότι οι τακτικές που ακολουθούνται είναι το λιγότερο αναχρονιστικές, ιδιαίτερα σε ότι αφορά την ισότητα των φύλων.
«Η βιομηχανία του γάμου μοιάζει να έλκεται από παρωχημένα ήθη, όπως η διαδικασία αλλαγής ονόματος μετά τον γάμο» αναφέρει η Chrys Ingraham, κάτοχος της έδρας Κοινωνιολογίας στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Ακόμα και οι εφαρμογές δημιουργίας των hashtags μοιάζει να έχουν μία σεξιστική κατεύθυνση. «Ήθελα να δημιουργήσω ένα hashtag, αλλά όλες οι προτάσεις κινούνταν γύρω από το όνομα του συζύγου μου», αναφέρει η Amy Lewanski, μία 29χρονη marketing coordinator και συγγραφέας από το Σαν Ντιέγκο. «Για παράδειγμα, πληκτρολογώντας “John Smith” και “Jane Doe” στο πεδίο δημιουργίας hashtag του ewedding.com, μερικά από τα πρώτα προτεινόμενα αποτελέσματα ήταν τα ακόλουθα: #DoeToSmith, #BecomingSmith, #SmithJokes4ever και #YouHadMeAtSmith».
Οι τέλειες νύφες του Instagram
Και αν όλα αυτά δεν είναι ικανά για να ρίξουν ψυχολογικά τις μέλλουσες νύφες, οι λογαριασμοί στο Instagram με bridal περιεχόμενο, αναρτούν αποκλειστικά και μόνο φωτογραφίες με αψεγάδιαστες νύφες, παραμυθένια φορέματα, σκηνικά και διακόσμηση που έρχονται να προσθέσουν έξτρα άγχος στις brides to be σε μία ήδη πιεσμένη για εκείνες περίοδο.
«Αυτοί οι λογαριασμοί εστιάζουν περισσότερο στο πως αναμένεται να δείχνει μία γυναίκα την ημέρα του γάμου της, παρά στο συναισθηματικό κομμάτι», αναφέρει η Nomi Pratt, φωτογράφος γάμου που δραστηριοποιείται στο Σαν Ντιέγκο: «Τα Social media έχουν κάνει τις γυναίκες να νιώθουν την πίεση ότι θα πρέπει να χωρέσουν στο καλούπι της τέλειας νύφης, η οποία έχει άψογες αναλογίες, υπέροχα μαλλιά, αψεγάδιαστο μακιγιάζ και η ανθοδέσμη της είναι μεγαλύτερη σε μέγεθος από την ίδια. Αντί να απολαύσουν τη στιγμή και τα συναισθήματα για αυτό που συμβαίνει, ανησυχούν για το αν θα πετύχουν την ιδανική Instagram λήψη».
H Lauren Grech, η οποία εργάζεται στην LLG Events στη Νέα Υόρκη και είναι βοηθός καθηγητή στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Event Management του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, δίνει τη δική της εκδοχή για όλα αυτά. «Οι εφαρμογές αυτές δημιουργήθηκαν για να χρησιμοποιηθούν από το γυναικείο κοινό», αναφέρει, «διότι οι γυναίκες παραδοσιακά εμπλέκονται περισσότερο στην προετοιμασία ενός γάμου και στη διαδικασία των αγορών για το καινούριο σπίτι».
Οι διαδικασίες προετοιμασίας ή εορτασμού του γάμου μεταφέρονται στις digital πλατφόρμες και τα social media.
Τα παράπονα των χρηστών έφεραν αλλαγές
Παρόλα αυτά -και ευτυχώς- οι εταιρίες έχουν ξεκινήσει να λαμβάνουν υπόψη τους το feedback που δέχονται από τους χρήστες τους σχετικά με αυτή την κάπως σεξιστική και σίγουρα παρωχημένη προσέγγιση του θεσμού του γάμου. Η Melissa Bach, senior director δημοσίων σχέσεων για το Knot Worldwide -το οποίο περιλαμβάνει και το Wedding Wire- ανέφερε πως η εταιρία έκανε πρόσφατα ορισμένες αναβαθμίσεις στο site, τις εφαρμογές, τα social media αλλά και τα email που στέλνει. Ανάμεσα σε αυτές περιλαμβάνεται η αντικατάσταση του όρου «bridal party» με τον πιο ουδέτερο «wedding party», ενώ προστέθηκαν φωτογραφίες που απεικονίζουν ομόφυλα ζευγάρια.
«Παρότι έχουμε κάνει αρκετά βήματα προς την κατεύθυνση της συμπερίληψης, γνωρίζουμε πως δεν είμαστε “τέλειοι” και πως πάντα μπορούμε να κάνουμε περισσότερα για να βελτιωθούμε», δήλωσε η Bach.
Τα γαμήλια ήθη, ούτως ή άλλως, έχουν αλλάξει. Παλαιότερη έρευνα των New York Times η οποία είχε πραγματοποιηθεί το 2015, είχε δείξει πως το 20% των παντρεμένων γυναικών είχαν κρατήσει το επίθετό τους. Τα τελευταία πέντε χρόνια, οι γαμπροί στους straight γάμους -οι οποίοι ανήκουν κυρίως στη γενιά των millennials- συμμετέχουν πολύ περισσότερο ενεργά στην προετοιμασία του γάμου, απ’ ότι οι πατεράδες τους. Την ίδια ώρα, οι εταιρίες διοργάνωσης γάμων και τα σχετικά apps, έχουν ξεκινήσει να κάνουν προσπάθειες να γίνουν περισσότερο inclusive και να δημιουργήσουν ένα πλαίσιο αποδοχής στο οποίο κάθε τύπος ζευγαριού θα βρίσκει τη δική του θέση.
Το Knot Worldwide έκανε αναβαθμίσεις στο site, τις εφαρμογές, τα social media και τα email που στέλνει. Ανάμεσα σε αυτές, η προσθήκη φωτογραφιών με ομόφυλα ζευγάρια.
Ο κόσμος προοδεύει, οι άνθρωποι αλλάζουν και ο θεσμός του γάμου επιβιώνει. Απαλλαγμένος, όμως, από τα στερεότυπα και τις αναχρονιστικές ιδέες του παρελθόντος. Γι’ αυτό και είναι παράξενο που τα wedding apps έμειναν πίσω όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό τους. Τεχνολογία αιχμής με αντιλήψεις ξεπερασμένες; Μέχρι πρόσφατα ναι, στο άμεσο μέλλον σίγουρα όχι.
Με πληροφορίες από New York Times
Διαβάστε επίσης…