Από τη Γωγώ Καρκάνη
Μια βιτρίνα στο Ηράκλειο της Κρήτης ανοίγει τον δρόμο για την αποδοχή της διαφορετικότητας και στην ελληνική αγορά του γάμου. Η Ειρήνη Βενιανάκη (ιδιοκτήτρια του καταστήματος Ειρήνη Βενιανάκη Γάμος-Βάπτιση) έχει τοποθετήσει στη βιτρίνα της επιχείρησής της ένα μανεκέν νύφης σε αναπηρικό αμαξίδιο. Πίσω από αυτή τη χειρονομία υπάρχει μια προσωπική ιστορία: Η κυρία Βενιανάκη πήρε έμπνευση από την αδερφή της, άτομο με ειδικές ανάγκες, και τις δυσκολίες προσβασιμότητας που αντιμετωπίζει στην καθημερινότητά της.
Φωτογραφία από τη βιτρίνα του καταστήματος της κυρίας Ειρήνης Βενιανάκη στο Ηράκλειο Κρήτης.
Η εγκατάσταση ήδη διανύει τον τρίτο μήνα της στη βιτρίνα και σκοπός είναι να γίνει μόνιμη εκτός, όπως λέει η ιδιοκτήτρια, αν βρεθεί κάποιος που θα έχει ανάγκη το αμαξίδιο, το οποίο είναι ολοκαίνουργο. Προς το παρόν δεν έχει απευθυνθεί στο κατάστημα κάποια νύφη με αναπηρία, ωστόσο η κυρία Βενιανάκη προσθέτει ότι «θα ήμουν ιδιαίτερα χαρούμενη αν το έκανε».
Η αποδοχή της διαφορετικότητας έχει γίνει το νέο μότο της μόδας, από τις πασαρέλες της οποίας παρελαύνουν πλέον μοντέλα κάθε ηλικίας, σωματότυπου και ιδιαιτερότητας, ανάμεσα σε αυτά άτομα με σύνδρομο Down, με λεύκη, με νανισμό και με αναπηρίες. Ακόμα και τα πατρόν έχουν μπει σε τροχιά αλλαγής – για παράδειγμα η 46χρονη ηθοποιός Selma Blair, που πάσχει από σκλήρυνση κατά πλάκας, ανακοίνωσε πριν από μερικούς μήνες στο Vanity Fair ότι βρίσκεται σε συζητήσεις με τον σχεδιαστή Christian Siriano για τη δημιουργία μιας σειράς ρούχων που θα διευκολύνει τη διαδικασία του ντυσίματος για άτομα με κινητικές δυσκολίες.
Φωτογραφία από το κατάστημα White Collection στο Πόρτισχεντ της νοτιοδυτικής Αγγλίας.
Η αγορά του γάμου ακολουθεί την ίδια φιλοσοφία του λεγόμενου inclusiveness, της συμπερίληψης, έστω και με πιο αργά βήματα. Για παράδειγμα πριν από μερικούς μήνες είχε απασχολήσει τα διεθνή μέσα η περίπτωση ενός ακόμα καταστήματος με μανεκέν νύφης σε αναπηρικό καροτσάκι στη βιτρίνα, αυτή τη φορά στη Βρετανία και συγκεκριμένα στο Πόρτισχεντ. Η ιδιοκτήτρια του White Collection όπως είναι το όνομα της επιχείρησης, Laura Allen, σχολίασε ότι όταν «είχαμε για πρώτη φορά την ιδέα να τοποθετήσουμε ένα από τα μανεκέν σε αμαξίδιο, η αντίδραση ήταν, “γιατί όχι;”. Στην πραγματικότητα δεν το πολυσκεφτήκαμε».
Η Laura ξαφνιάστηκε ευχάριστα από τη θετική αντίδραση του κόσμου, αλλά τη στενοχωρεί το γεγονός ότι ο κόσμος στέκεται στη βιτρίνα λόγω του αμαξιδίου, καθώς «αυτό δείχνει πόσο σπάνιο είναι να βλέπεις ένα αναπηρικό καροτσάκι σε βιτρίνα». Ελπίζει μια μέρα, στο μέλλον, η βιτρίνα να τραβάει την προσοχή μόνο και μόνο επειδή «θα αρέσει στον κόσμο το νυφικό φόρεμα».
Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό το γεγονός ότι οι νύφες με αναπηρία έχουν αρχίσει να βγαίνουν από την αφάνεια. Τα τελευταία χρόνια έχουν ανεβεί ακόμα και στην πασαρέλα: Η σχεδιάστρια Camille Boillet, νικήτρια του βραβείου LVMH Young Talent, ήταν αυτή που έφερε για πρώτη φορά στο catwalk, συγκεκριμένα στην Εβδομάδα Μόδας του Βερολίνου το 2017, ένα μοντέλο σε αναπηρικό καροτσάκι, που φορούσε ένα υπέροχο λευκό νυφικό, ειδικά σχεδιασμένο για γυναίκες με κινητικές δυσκολίες. Οι νυφικές δημιουργίες του Camille Boillet Couture, όπως δηλώνει το brand, «μπορούν να προσαρμοστούν σε όλα τα αναπηρικά αμαξίδια εξασφαλίζοντας ότι οι ραφές δεν θα πιαστούν στις ρόδες. Στόχος της σχεδιάστριας είναι να συνδυάσει την άνεση με την ομορφιά και να επιτρέψει σε όλες να βρουν το outfit που τους ταιριάζει».
Διαβάστε επίσης…